FAQ
Jest parę istotnych kryteriów charakteryzujących dobrą stronę internetową. Najważniejszym z nich jest to, by była ona przyjazna dla końcowego użytkownika – jemu w końcu służy. W dzisiejszym świecie smartfonów i tabletów strona www musi doskonale działać nie tylko na komputerach, ale i wszystkich urządzeniach mobilnych. Ponadto musi być atrakcyjna wizualnie i mówiąc żargonem marketingowym „sprzedawać” produkt czy usługę.
Szybkość stworzenia strony zależy od wielu czynników, takich jak stopień jej skomplikowania, dostępność wszystkich jej elementów (grafiki, zdjęcia, teksty) oraz sprawność komunikacyjna na poszczególnych etapach akceptacji projektu. Próbując jednak odpowiedzieć na to pytanie bardziej konkretnie możemy przyjąć, że większość projektów można zrealizować w okresie do 2-4 tygodni.
Oznacza to w uproszczeniu, że strona przystosowana jest do przeglądania na urządzeniach mobilnych takich jak smartfony czy tablety. Niemniej jednak oznacza to znacznie więcej niż tylko to, że da się ją „otworzyć” np. na telefonie. Strona w pełni responsywna będzie „przyjazna” temu urządzeniu, tzn. teksty będą wyraźne i czytelne, a grafika będzie „układać” się dopasowując do wielkości ekranu. Ponadto całość będzie można sprawnie przeglądać nawet na najmniejszym urządzeniu mobilnym.
CMS to skrót od angielskiego sformułowania – Content Management System (System Zarządzania Treścią). Najprościej mówiąc jest to aplikacja internetowa lub ich zestaw, pozwalająca na łatwe utworzenie serwisu www, jego aktualizację i rozbudowę. Obecnie najbardziej rozpowszechnionym systemem CMS jest WordPress. Ten system pozwala na samodzielne zarządzanie serwisem, jego aktualizację czy rozbudowę o dodatkowe funkcjonalności.
Jeżeli mówimy o błędach dostrzeganych przez użytkowników końcowych to jest parę elementów dyskwalifikujących stronę. Należy do nich np. zbyt długi czas ładowania się strony, za małe i za długie teksty czy niewyraźne, często „mikroskopijne” grafiki. Oczywiście zagadnienie to jest o wiele bardziej skomplikowane. Dobra strona musi również być tak przygotowana, aby tzw. boty Google dobrze ją oceniły. Dzięki temu ma szansę uplasować się wysoko w wynikach wyszukiwarki Google.
Ponownie spróbujmy spojrzeć na to zagadnienie oczami użytkowników sieci. Jeżeli wchodzimy na stronę i jest ona atrakcyjna wizualnie, „nieprzegadana”, szybka – po prostu taka, że aż chce się z niej korzystać – oznacza to, że jest dobra.
Truizmem jest stwierdzenie, że w dzisiejszych czasach wszystko przenosi się do Internetu. Wszystkie nowoczesne i dobrze przygotowane strony zyskują wyższą pozycję w wyszukiwarce Google. Oznacza to, iż pozostałe zostają „zepchnięte” na pozycje dalsze. Na to pytanie można więc odpowiedzieć nieco przewrotnie. Czy stać nas na to, żeby przestać istnieć w sieci?
Najczęściej modyfikacja starej strony jest procesem żmudnym i dość karkołomnym. Zresztą wiele firm po prostu nie podejmuje się takiego zadania. Odpowiedź na to pytanie jest podobna do tego czy łatwiej zbudować nowy dom na pustym gruncie czy poddać renowacji stary budynek. Trudno powiedzieć wprost co jest bardziej opłacalne – zazwyczaj jednak efekt końcowy jest znacznie lepszy (a proces mniej kosztowny) w przypadku budowy całkowicie nowej witryny.
Podstawowy „trend”, a właściwie konieczność to po prostu mobilność, czyli dostosowanie interfejsu do urządzeń takich jak smartfony i tablety. Coraz więcej ruchu generują internauci korzystający z tych właśnie urządzeń (już ponad 70% ruchu odbywa się „kanałem mobilnym”). Jeżeli chodzi o kwestie funkcjonalności to dominują strony proste z łatwym dostępem do informacji, albowiem nikt nie ma czasu na poszukiwanie informacji niczym skarbu piratów na kolejnych podstronach witryny. Wszelkie informacje muszą być niezwykle czytelne, a dostęp do nich – natychmiastowy. Podobnie wygląda kwestia tekstów. Strony powinny zawierać niezbędne minimum informacji ubranej w atrakcyjną wizualnie formę.
Jest wiele takich elementów. Należą do nich z pewnością: czytelne i proste menu, „nieprzegadane” teksty i intuicyjny układ. Teksty opisujące podstawowy obszar działalności firmy powinny zawierać słowa i frazy pozwalające na dobre pozycjonowanie. Poszczególne strony powinny być czytelne i „czyste graficznie” czyli zawierać estetyczne wizualnie elementy. Sporo zależy również od specyfiki danego biznesu oraz indywidualnych oczekiwań. Należą do nich na przykład odnośniki przekierowujące do mediów społecznościach czy aktualności.